Vejledning til Ekstraordinært Lokaletilskud


Ansøg om Ekstraordinært Lokaletilskud 2022

Ansøgningsfristen er den 20. november 2022


Hvem kan ansøge om ekstraordinært lokaletilskud og hvad ydes der tilskud til?

Godkendte folkeoplysende facilitetsejere, som har en primær tilknytning til folkeoplysningsområdet, kan indsende ansøgning om tilskud fra puljen til ekstraordinært lokaletilskud, eksempelvis selvejende klubhuse (dog undtaget forsamlingshuse).

Administrationen har kompetence til at behandle ansøgninger og bevilge tilskud til projekter, hvor der maksimalt ansøges om op til 99.999 kr. inkl. moms.

Din forening kan i denne runde alene ansøge om tilskud til energibesparende foranstaltninger.

Bemærk, at såfremt din forening har igangsat/gennemført projektet ved ansøgningsfristen (20. november 2022) skal der - i projektbeskrivelse - redegøres for nødvendigheden heraf.

Bemærk, at det er de reelle energibesparende investeringer der kan ydes tilskud til og ikke øvrige/afledte investeringer. Eksempelvis kan der ydes tilskud til et nyt armatur til en vask, mens selve vasken ikke er berettiget til tilskud.

For projekter der koster mere end 5.000 kr. ydes der tilskud med op til 75 %, således det sikres, at ansøgers egenfinansiering udgør mindst 25 % af de samlede projektomkostninger. Såfremt et projekt bliver billigere ved afregning er tilskudsprocenten gældende og det sikres fortsat, at ansøgers egenfinansiering udgør mindts 25 % af de samlede projektomkostninger.

Hvor og hvornår skal vi ansøge om ekstraordinært lokaletilskud?

Ekstraordinært lokaletilskud skal ansøges via Aktiv Ikast-Brande (www.aktivikastbrande.dk) og senest den 20. november 2022.

Hvis din forening ikke allerede er oprettet eller ikke kan få adgang til foreningens bruger på Aktiv Ikast-Brande, så kontakt venligst Fritid på e-mail: fritid@ikast-brande.dk eller tlf.: 9960 4156.  

 

Hvilke bilag skal vi bruge til at ansøge om lokaletilskud?

Når din forening ansøger om ekstraordinært lokaletilskud skal der vedlægges en række bilag som dokumentation. Hav derfor disse bilag liggende på din PC, når du påbegynder din ansøgning:

Tilbud og rimelige priser:
Din forening skal som minimum altid indhente og vedhæfte mindst ét tilbud, som dokumenterer projektets udgifter.

Ved udgifter over 15.000 kr. inkl. moms skal du indhente og vedhæfte to sammenlignelige tilbud.

Øvrige bilag:
Du kan helt frit vælge at vedhæfte øvrige bilag, som du mener kan være til gavn for folkeoplysningsudvalgets behandling af din ansøgning.

Bilag skal vedhæftes din ansøgning.  


Hvornår skal et godkendt projekte være afsluttet?

Dit projekt skal som udgangspunkt færdiggøres det senest i løbet af 2023.

Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så skal du skriftligt anmode om en forlængelse af din bevilling.

Forlængelsen er først godkendt, når du har modtaget skriftligt svar fra Fritid.

Hvis du ikke færdiggøre dit projekt og ikke anmoder om forlængelse, vil bevillingen til dit projekt bortfalde.


Ekstraordinært lokaletilskud skal registreres i dit regnskab

Det skal fremgå af din forenings regnskab, hvad der er udbetalt til foreningen i form af ekstraordinært lokaletilskud fra Ikast-Brande Kommune.

Hvis ikke det fremgår, kan Fritid forlange at få tilsendt et tilskudsregnskab fra foreningen og for dennes regning.

Såfremt der ikke kan indsendes et tilskudsregnskab, kan Fritid tilbageholde det bevilgede ekstraordinære lokaletilskud. 


Særlige opmærksomhedspunkter

Vær opmærksom på følgende når du ansøger om ekstraordinært lokaletilskud:

• Ansøgninger fra foreninger, som ansøger om mere end 100.000 kr. inkl. moms bliver videresendt til Børne,- Kultur- og Fritidsudvalget.

• Vi kan beslutte at imødekomme din ansøgning med et mindre tilskud end du har ansøgt. Hvis dette er tilfældet, vil det være nævnt i det svarbrev som din forening modtager i sin digitale postkasse umiddelbart efter der er taget beslutning herom.


Ansøg om Ekstraordinært Lokaletilskud 2022

Ansøgningsfristen er den 20. november 2022